• Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Plötsliga problem med wifi på win10

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10568

• F16_Ramrod
  • F16_Ramrod's Avatar
Tjena
Som många av er vet så har jag byggt ihop en ny dator men jag börjar ångra valet av win10.
Som en blixt från ovan så har mitt wifi börjat krångla. Jag har en dongel från TP-link som fungerat strålande första veckan. Men helt plötsligt så måste jag diagnostisera anslutningen där jag får svaret att "gateway var ej tillgänglig". Sedan fungerar internet i kanske 30s-1min innan samma sak händer och jag måste reparera igen.
Mycket irriterande.
Jag har provat följande saker redan:
Inaktiverat att windows sätter nätverkskortet/dongeln i energispar-funktion
testat cold boot
ställt om från 802.11g till b/g
Provat olika usb-portar
Installerat om drivrutinerna

Jag gillar vanligtvis att felsöka och leka Sherlock men nu börjar jag lacka ur. När något så basic som internet över wifi genom en dongel som fungerat klockrent förstör mina flygkvällar blir jag sne på riktigt.

Har vi någon IT-guru/win10-expert här som kan supporta mig?
Tack på förhand
SIBA-Fabian och jag har samma sticka.
The administrator has disabled public write access.

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10569

• F16_Petter
  • F16_Petter's Avatar
1. Använd INTE windows drivrutiner. Säkerställ att du kör tillverkarens.
2. Se till att du kör dongeln direkt på moderkortet.
3. Koppla ur onödiga strömförbrukare som sitter på usb sidan (ext.hårddiskar, scanner osv.)
4. Vissa usb3.0 flash drives kan störa ut wifi när de sitter nära.
5. Vad mer körs på wifi:t? Netflix UHD osv

Föreslår att du kör bredbandskollen och jämför innan du börjar labba.
Hade exakt samma problem som du.
Bytte drivrutiner (till de som var med på skivan) samt flyttade usb dongeln och sedan fick jag ordning på det.

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10570

• F16_Ramrod
  • F16_Ramrod's Avatar
1. Använd INTE windows drivrutiner. Säkerställ att du kör tillverkarens.
Jag använder tillverkarens drivrutiner

2. Se till att du kör dongeln direkt på moderkortet.
Det gör jag

3. Koppla ur onödiga strömförbrukare som sitter på usb sidan (ext.hårddiskar, scanner osv.)
Har bara tangentbord och mus inkopplat av just detta skäl.

4. Vissa usb3.0 flash drives kan störa ut wifi när de sitter nära.

5. Vad mer körs på wifi:t? Netflix UHD osv
Frugan använde netflix men alla andra enheter upplever inga problem utan det är bara min stationära som tappar gateway:n.

Som jag nämnde i shoutbox finns det massor med folk med liknande problem. Min följande plan kommer vara:
1. Lägga in ip,dns och gateway manuellt och se om det funkar
2. Inaktiver min ethernet-anslutning, tydligen finns det vissa som får dns-problem när de har både trådbunden och trådlös anslutning igång samtidigt. Jag har ingen kabel men själva anslutningen är aktiverad
3. Köra en Win10 repair med usb-stickan. Det kan vara så att windows har smugit in en uppdatering som ställt till det.

Det är bara så himla skumt för i förrågr fungerade allting perfekt och sedan går det 1 dygn och helt plötsligt börjar wifi:t att strula.

Utöver detta har jag nu också problem att ens komma förbi login-skärmen i windows. Efter att jag har fyllt i lösenordet så står den bara och tuggar. Ännu mer skrämmande är att det räckte med att googla på detta också så än en gång så är man bara en i mängden som upplever detta problem också.
Jag lyckades ta mig in i windows en gång efter att ha slitit ut alla usb-anslutna enheter. Men problemet kom tillbaka när jag gjorde en omstart.
Så just nu är jag inte det minsta nöjd med min 1000krs Win10-licens. :)
Last Edit: 1 year 10 months ago by F16_Ramrod.

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10575

• F19_Segler
  • F19_Segler's Avatar
Hade samma problem i lördags men efter jag bootat om allt inklusive routern typ 10 gånger försvann det :unsure:
Last Edit: 1 year 10 months ago by F19_Segler.

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10579

• F19_Klunk
  • F19_Klunk's Avatar
Om möjligt, skrota allt som har med dongel att göra och kör med sladd... om möjligt. Hellre home plug än wifi. Wifi-lösningar är aldrig bra för gaming..

Beklagar verkligen problemen
ID #4
"We train young men to drop fire on people. But their commanders won't allow them to write "fuck" on their airplanes because? It's obscene!"

Plötsliga problem med wifi på win10 1 year 10 months ago #10581

• F16_Ramrod
  • F16_Ramrod's Avatar
Jag håller med dig Klunk, tro mig om det fanns en lösning där jag kunde koppla in fysisk kabel till PCn hade jag gjort det utan tvekan. Men huset är stort och PCn är rätt långt från routern och det skiljer lite i våningsplan också.
Givetvis kan jag borra o ha mig genom diverse väggar men det känns inte värt det när jag har 100/10 in genom Wifi-dongeln och det har aldrig strulat innan.

Men det skumma är att nu här på tisdagmorgonen 05.17 så har jag lyckats både komma in i Windows samt se en youtube-film på över 5min i sträck. Vet ej om det är slumpmässigt eller om allt är som det ska nu.

EDIT: jag kör en Windows repair. Något är inte helt friskt för tillfället. Kommer ej förbi login-skärmrn. Ibland går det troll i grejerna..
Last Edit: 1 year 10 months ago by F16_Ramrod.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.097 seconds